duminică, 12 februarie 2012

Proteste & Berlinale Ziua 1 & 2

Mane,

   E foooarte frig in Berlin...la fel de frig ca in Bucuresti...numai ca in Bucuresti am masina si stiu de unde pot lua metroul si alte alea alea in caz de am nevoie si nu umblu ca prostu' in frig cu harta in mana cautand cinematografele vietii in 5 parti ale orasului...gen :)
   Cel mai trist e ca marea parte din timp am stat si umblat si vazut singur... pe vremea asta si cu filmele astea "art-house", nu e cel mai recomandat, daaaar vom vedea.
    In prima zi n-am reusit sa intru la multe filme pt. ca mi-a luat ceva timp sa ma prind cum functioneaza sistemul pentru cei acreditati: trebuie sa se scoale SUUUPER devreme (asta daca nu stau la Hotelul de 5 stele vis-a-vis de Centrul Festivalului) si sa stea la coada sa ia biletele gratuite pt. acreditati...care sunt L.I.M.I.T.A.T.E...asa ca daca ajungi la 9:30 - 10:00 nu mai prinzi nimic. Desi unele cinematografe, ii lasa pe "acreditati" (adica studenti sau jurnalisti lenesi :P) sa stea si pe scarile dintre scaune, marea parte dintre cele la care am fost eu NU fac asta...pt. ca sunt PALATE si alea alea.
Concluzia: si vineri si sambata mi-am cumparat frumos bilete de student la 4 euro bucata :D

    Primul film la care am intrat a fost un documentar despre protestele masive din Yemen din 2011... The Reluctant Revolutionary...filmat cu handycam-ul. Da: cu HANDYCAM-ul. Am stat in primul rand si imaginea a tremurat NON-STOP. Partea buna a fost ca jurnalistul care a facut acest documentar chiar stia ce face si a scos cat de multe a putut din situatia respectiva...a urmarit un mic antreprenor arab (ghidul lui) si familia acestuia in acea perioada si a iesit ceva foarte emotionant si ... politic :D Evident ca eu, ca un ignorant ce sunt, nu am stiut de aceste probleme din "orient" si it sounded like a good piece of information...nu cred ca schimbarea vor fi masive, but anyway, moving swiftly along :P

    A doilea, a fost un film turco-austriac: KUMA...si spre surprinderea mea a fost chiar decent...adica ma asteptam la profunzimea artistica a vietii, si a fost de fapt o drama clasic si simplu filmata despre o tanara fata dintr-o regiune saraca a Turciei care se casatoreste cu un turc din Vienna pentru a pleca de acasa...asta vedem in prima parte a filmului, daaar pe parcurs ne dam seama ca, de fapt, familia tipului a aranjat casatoria pentru a ascunde homosexualitatea acestuia...si saraca fetita e prinsa la mijloc... desi are relatii foarte bune cu soacra (care are grija de ea si ii arata tot ce trebuie sa stie), familia (surorile tipului) nu o accepta cum trebuie...si colac peste pupaza trebuie sa se culce si cu tatal tipul pt. a-si pierde virginitatea si face si un copil cu acest...tot pt. a demonstra lumii ca baiatul homosexual e foarte potent si alea alea... drama greaca ce altceva!

    Am mai vazut si Aujour'hui, The Woman Who Brushed off her Tears si A Moi Seule... desi am inteles (sau am incercat cu mintea mea limitata de tzatze si explozii si iaiuosdhasd) incercarile artistice profunde si mesajele sociale trimise de mult-stimabilii artisti-regizori, nu le-as recomanda...
Pe de alta parte, cine stie poate unul dintre ele ia chiar Marele Premiu :))))

    De departe cel mai bun care l-am vazut pana acum (si probabil din toata saptamana) e unul care NU e in selectie oficiala, ci doar prezentat asa "out of competition":
EXTREMELY LOUND AND INCREDIBLY CLOSE
    Desi pe imdb are doar 6.4, eu i-as da un cel putin un punct peste... este un film superb facut despre un baiat de 9 ani care isi pierde tatal in atacul de pe 11 sept. 2001 si incearca sa mentina legatura cu el si amintirea lui vie cat de mult poate in viata lui... am plans un sfert de film... n-aveam cum altfel...era prea bine facut si structurat si emotional... sooo, daca il vezi cu Anca, ia langa tine cutia de servetele :)
    Din punctul meu de vedere este cel mai bun film artistic despre acele atacuri... a incercat sa fie cat mai putin patetic cu putinta (tinand cont de subiect) si, din punctul meu de vedere, a reusit.
   O sa-l mai vad o data cand apare si la noi... plangand :D

    Ce m-a surprins foarte FOARTE placut la acest oras sunt oamenii...si in special tinerii... toata lumea zambeste sau e ok... fetele sunt mult mai frumoase decat ma asteptam... gen :)) multe tipe foarte frumoase... si nu prea am vazut grase... OMG! :)) E o atmosfera placuta si sincera...nu se crede nimeni mai destept sau mai intelectual decat e (Paris fuck ooooofff! :P)...berea e peste tot: in metrou, in cinema, la cafenele, pe strada... cum au terminat orele de munca, ii vezi cu sticla in mana si cu prietenii in jur: FOARTE FRUMOS.
     Si cireasa de pe tort a fost protestul anti-ACTA pe care l-am prins ieri exact cand ieseam dintr-un cinema. Am filmat. Am salvat. Am pus pe YouTube. link-ul e mai jos :)
    Aprox. 3.000 de tineri in Berlin si inca cel putin 25.000 in restul oraselor din Germania: ASA SE PROTESTEAZA!

    Trist este ca, la noi, de abia s-au strans 1000 de oameni (asta asa cu tot ce era in jur :P)... pe bune??!! Nu mai vreti filme gratis pe net??! Nu mai vreti muzica in cateva secunde pe 0 bani??!!! Nu mai vreti programe piratate??!! Nu mai spun nimic de dreptul la intimitate sau libera exprimare, dar CHIAR ASA DE MULT V-AU CRESCUT SALARIILE si va doare in cot de altceva?!??! Pacat...mare pacat...
    Nu stim sa protestam... si nu de acum, ci de sute de ani... suntem in urma cu educatia sociala, cu spiritul atat civic, cat si cel cultural. Ma intristez cand vad cat de apatici suntem ca natie... cat de lipsiti de adevarati conducatori... sute de ani de "las' ca merge s-asa". Si, din pacate, ne vor trebui inca alte cateva sute sa recuperam acest gol de cultura.
    Multi nu-si dau seama cat de importanta este cunoasterea (tehnica, artistica, filozifica etc.) si cat de mult poate schimba mentalitatea masele, a nevoilor si cerintelor acestora.
    Cultura a fost subminata de mai toate "conducerile" de pana acum ale Romaniei:
- o educatie proasta si subfinantata
- un acces redus si de calitate indoielnica la teatru, opera, film, biblioteci etc.
- finantarea pana la limita de dezumanizare a lacasurilor "artistice"...cum e normal ca un actor cu experienta sa traiasca din 250 Euro/luna??!!
- finantarea la fel de proasta a sistemului educational... cum e normal ca un profesor sa traiasca din 200Euro/luna??!
- proasta organizarea a programelor culturale si educationale... de la CNC la bursele de studiul internationale.
    Pe langa acestea mai adauga un sistem medical care rezista mai mult din "mila" oamenilor buni care inca lucreaza in el... si la ce ajungi??!!!
     Ajungem la oameni care stiu sa strige in piata doar: "Jos Basescu!"
Oameni care nu stiu ce sa ceara, ce sa isi doreasca, nu stiu la ce sa viseze...stiu doar ca le este rau si vor oleaca mai bine...
   Ajungem la un popor care a abolit sclavia aproape in acelasi timp cu Statele Unite si NU isi mai aduce aminte de nimic...ajungem la conducatori pseudo-interesati, dornici doar de "fatada" occidentului...

    Sper ca noi sa putem indreptam macar infim de putin aceste lucruri prin actiunile noastre, prin alegerile pe care le facem si cum ii ajutam pe cei din jurul nostru. Fiecare din noi cu "putinul" din domeniul lui...dar "putin" cu "putin" poate insemna enorm... exact ca exemplul matematic cu dimensiunile unei foi de hartie indoita "teoretic" de 50 de ori.

Cu mult drag,
ca de la "liber-schimbist" la "liber-schimbist",
Tudor


Un comentariu: